عمرو عبد الحق يكتب : الخلايا الهبلة

بعد ثورة 25 يناير تحولت الخلايا النايمة في مصر الي خلايا صاحية وأثناء حكم الإخوان لمصر تحولت الخلايا الصاحية الي خلايا عاملة وبعد ثورة 30 يونيو تحولت الخلايا العاملة الي خلايا هبلة .

والخلايا الهبلة هي خلية انتحارية النزعة لا تري الا ما تراه هي لانها تربت علي الكذب والعمالة والتخفي والخبث والإستنصاح وحين تُفعل فلا يصبح أمامها الا طريق واحد لا رجعة فيه , فقد أعلنت عن نفسها بعد أن كانت خفية والآن هي وحيدة بعد أن سُجن كل من كان يرعاها فلا بديل أمامها الا الإنتحار ، فصارت الخلية النايمة منتحرة بدرجة هبلة جداً تحت مسمي "أنا مش إخوان " .

والسؤال هنا : هل إنكشفت كل الخلايا النايمة ؟

الإجابة : لأ طبعا مش كله ( دا حتة مني ).

فالخلايا النايمة قبل أن تصبح خلايا هبلة يكون شغلها أخطر بكثير من شغلها بعد أن تكشف عن نفسها لأن عندما يتم الجهر بها هذا مفاده أن مهمتها انتهت وصارت في طور الهبل بعد أن كانت تعمل في الخفاء بمنتهي الكفاءة والحيطة .

فإذاً ما نراه الآن علي الساحة السياسية ما هو الا بعضاً منهم قد أدوا مهمتهم ومازال البعض مستمر خامل يعمل بسرية .

رسالتي اليوم هي رسالة تحذيرية للشعب المصري الطيب وأنا لا أشكك في فراستهولكني أخشي طيبته وتسامحه , وأذكرهم بالقول( حين تخدعني فأنت مخطئ ولكن حين تخدعني مرة أخري فأنا المخطئ ) .

  • ·       حزب النور .. لم يعارض حسني مبارك ولم يشارك في ثورة 25 يناير وسلق الدستور مع الإخوان وبعدين اتخانق معاهم علشان مخدش نصيبه من كحكة مصر ولم يشارك في ثورة 30 يونيو وفضل أن يمسك بالعصا من المنتصف .. يعني لا راح الإتحادية ولا راح رابعة .. " كان في شارع الثورة اللي عمره ما شارك فيها " ولا راح التحرير ولا راح النهضة .. كان في العجوزة " زي أفكارهم " .

الآن كعادته عايز حق روقة طيب انت عملت زي حسين فهمي في فيلم العار ومانزلتش الماية وما خدتش المجازفة وروقة نزلت بدالك وماتت كمان عايز حقك وحقها .. أنا رأي تغيروا اسم الحزب من " حزب النور " الي حزب " راكب علطول " .

  • ·       شباب 6 ابريل .. أحمد حلمي .. أقصد أحمد حمدي .. أقصد أحمد ماهر مش مهم اسم الشارع المهم زي ما تهت في العنوان نفسي أعرف هما عايزين ايه ومين اللي بيدفع وهتفضلوا لإمتا فاكرين نفسكم ناصحين .. إهانتكم للزعيم عبد الناصر غلطة لا تغتفر غيروا من أدائكم لأنكم أصبحتم كارت محروق وكفاية بقا تمثيل دور شريهان في فيلم العذراء والشعر الأبيض .
  • ·       بوش .. أقصد أوباما يكرر سيناريو العراق وسط صمت عربي غريب رغم أن العرب يملكون كل مقومات الضغط علي أمريكا .. والسؤال هنا بعد حرب العراق هل سادت الديمقراطية والرخاء ؟ .. هل امتلك الغرب بترول العراق ؟.. طب بعد حرب سوريا وسقوط بشار مين اللي هيحكم ؟.

الإجابة الإخوان طبعا وسيتحقق بإمتلاك جيش حر مرتزقة وستبدأ المرحلة الثانية من المخطط وهي محاولة استعادة مصر .. لكن أقول لرجال تعلموا من التاريخ ألا يتعلموا من التاريخ .. أين ذهب الهكسوس والتتار والصليبيين حين فكروا في غزو مصر .. ذهبوا الي حيث ستذهبون .

  • ·       أداء حكومة الدكتور الببلاوي يشبهني بأداء حكومة الدكتور عصام شرف الفارق الوحيد بينهما ان الجيش والشرطة الآن يقومون بدور عظيم في محاولة استعادة هيبة مصر داخلياً وخارجياً .

أما علي المستوي السياسي والإقتصادي والتخطيطي فأنا أري نفس أداء أطبطب وأدلع وأصالح وأوازن وأدادي أحزاب كرتونية وبطء وأيدي مرتعشة .

لكي تحارب الإرهاب لابد أن تؤمن المصري في بيته ورزقه ومستقبله , كفاية مؤتمرات .. كفاية إجتماعات .. سمعتوا عن حاجة اسمها قرارات !!

  • ·       بعد القبض علي كل زعماء المنصة اللي لابسين هدومهم مش متبقي منهم إلا العريان .
  • ·       هل رأيتم تجار الدين والشريعة والشرعية ومشروع شهيد وكل الشعارات الحنجورية ؟ نعم رأيناهم علي المنصة رجال ولكن بعد ما كله جري اللي حلق شنب النجعاوي واللي عمل دوجلاس كاريكا واللي لبس نقاب من السلام شوبينج سنتر واللي لبس جلابية كركر واللي راح يجاهد في فيلا في الإسكندرية واللي صبغ نصف شعره .. يا رجالة ما كانش فيه غير هتاف واحد نسيتوا تقولوه وانتوا علي المنصة كالأسود" المهيطل يا بلاش ... بس الشرطة ما تمسكناش " .